Volgens rijksoverheid moeten bussen, zware vrachtwagens en lichte bedrijfsvoertuigen – in het beroepsgoederenvervoer – beschikken over een digitale tachograaf. Zo is het ook verplicht voor nieuwe bussen en touringcars die meer dan 8 mensen vervoeren minus de chauffeur. Dit wordt tevens behandeld tijdens de Code 95 opleiding.
Wat is een ritregistratie
De ritregistratie legt verschillende dingen vast van de rit. Een belangrijk onderdeel hiervan is of de chauffeur wel voldoende rust pakt gedurende de ritten. Dit is niet alleen belangrijk voor de chauffeur, maar ook voor de medeweggebruikers.
Wat is een digitale tachograaf
De slimme meter is een relevantie voor code 95. Deze legt een aantal zaken vast: 1)ritafstand 2)rijsnelheid 3)rijtijden en als laatste de 4)rusttijden. Hier kun je meer lezen over wat de overheid zegt over de digitale tachograaf verplichting.
De Digitale Tachograaf en Code 95 (relevant?)
Een digitale tachograaf registreert de rittijden van de chauffeur en of de chauffeur wel voldoende rust heeft gepakt voor die dag. Dit kan worden gecontroleerd door de controle ILT voor inspectie vrachtwagen.
Hoe werkt ritregistratie voor een vrachtwagenchauffeur
In de onderstaande video legt Bas de basis uit van de digitale tachograaf. Zo begint hij met het uitleggen van het eenmalig aanmelden van de firma met de bedrijfskaart. Wanneer de digitale tachograaf vraagt om de firma at te melden, druk dan altijd op ‘Nee’.
- Bedrijfskaart
- Chauffeurskaart
- Chauffeurskaart (voor de bijrijder)
Vraag de kaarten vroegtijdig aan bij KIWA. Neem de kaarten altijd mee naar huis. Bas legt ook uit als je naar huis gaat na werk je nog steeds wettelijk verplicht bent om je bestuurderskaart te laten zien als daarom wordt gevraagd.