Menu
stappenplan veilig werken aan EV en HEV
LinkedIn
Facebook
Twitter
Veilig werken aan elektrische voertuigen is steeds relevanter. Kijk maar eens op de weg. Steeds vaker kom je zo’n EV en HEV tegen. Wat is nou eigenlijk het verschil en hoe werk je veilig aan een elektrisch voertuig? Dat leggen wij in dit artikel uit.

Inhoudsopgave

Een van de zaken die je tijdens NEN 9140 leert is veilig werken aan elektrische voertuigen. Wij hebben een artikel dat dieper ingaat wanneer NEN 9140 verplicht is voor je medewerkers of voor je bedrijf. ’t WEB biedt een tal van nen opleidingen en trainingen aan omtrent NEN.

Elektrische en Hybrid voertuigen

De welbekende cybertruck van Elon Musk is weliswaar ontzettend robuust, maar zal zeker wel eens stukgaan. Dan is het belangrijk dat je weet hoe je deze veilig kan repareren en veilig werken aan een elektrische voertuig. Ook is het voor de brandweer belangrijk om te weten hoe je iemand uit een dergelijke auto kan bevrijden in het geval van nood.

Elektrisch voertuig Tesla
(Bron: https://www.tesla.com/nl_nl/cybertruck)

Verschil tussen EV en HEV

EV staat voor ‘electric vehicle’. Dit is Engels voor ‘elektrisch voertuig’. HV staat voor ‘hybrid vehicle’ wat ‘hybride’ betekend. Het verschil tussen de EV en HEV is dat de EV volledig elektrisch is en de HEV niet. De verschillende EV’s worden hier met meer diepgang uitgelegd.

Hoe werk je veilig aan een elektrisch voertuig

Wij hebben een stappenplan opgesteld voor veilig werken aan een elektrische voertuig. Aan de hand van deze 5 stappen ben je ervan verzekerd dat je veilig aan een EV en een HEV kan werken.

Veilig werken aan elektrische voertuigen

Stap 1: haal de spanning weg

Het is belangrijk dat er geen spanning meer op de auto staat. Dit doe je door het elektrische systeem normaal uit te schakelen, zodat er buiten de batterij om geen spanning meer op staat. Zorg ervoor dat je de sleutel van de auto veilig opbergt.

Stap 2: koppel de accu los

Haal de 12 volt accu los van het voertuig. Op deze manier voorkom je dat je hoge voltages in je circuit krijgt – waar je niet op zit te wachten.

Stap 3: zet de schakelaar uit

De derde stap is om de schakelaar uit te zetten. In sommige gevallen moet de schakelaar zelfs uit de auto worden verwijderd. Dit is de ‘HV Service Schakelaar’.

Stap 4: even wachten (±15 minuten)

Nu is het belangrijk dat je even wacht. Als je bekend bent met elektrotechniek weet je dat er altijd wat spanning blijft staan op de condensatoren. Bij kleinere schakelingen worden deze vaak snel leeg getrokken door een LED-lampje of wanneer je de schakeling aan zet zonder stroombron, zoals je bij een computer kan doen. Dit werkt net even anders bij een EV.

Stap 5: voer een laatste controle uit

Meten is weten. Controleer of er écht geen spanning meer staat op het stroomcircuit. Dit is ook wel bekend als de 0-volt check. Zo ben je er zeker van dat je veilig aan de auto kan werken. Werk altijd met gecertificeerd NEN 9140 gereedschap dat geschikt is voor het type spanning van het voertuig.

Heb jij een vraag en/of een opmerking? Neem dan contact met ons op!

Afronding

Aan de hand van dit artikel weet je nu hoe je veilig kan werken aan een elektrisch voertuig. Het is geen ‘rocket science’; daar is de NEN 9140 ook niet voor bedoeld. Het is een aanvulling op de NEN 3140 dat ook bedoelt is voor niet-elektrotechnische mensen. Aan de hand van dit stappenplan kan je veilig werken aan een elektrisch voertuig. Zorg er natuurlijk altijd voor dat je gereedschap NEN 9140 gecertificeerd is.
LinkedIn
Facebook
Twitter
Anderen zijn ook
geïnteresseerd in:
Is een heftruck certificaat verplicht?
Is een heftruck certificaat verplicht?

Is een heftruck certificaat verplicht volgens de wet? In Nederland is een heftruckcertificaat niet wettelijk verplicht. Er is geen specifieke regelgeving die

Cursuskalender

Voorkom verlopen certificaten en selecteer direct een cursus. Schrijf je in via onze cursuskalender!